Οι-προκλήσεις-και-οι-ευκαιρίες-του-κλάδου-των-logistics-στην-ελληνική-αγορά
Οικονομία

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του κλάδου των logistics στην ελληνική αγορά

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του κλάδου των logistics στην ελληνική αγορά

Με συνολική συνεισφορά 23,5 δισ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ (11,4%) και 12,4 δισ. ευρώ στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (6,85%), ο τομέας των logistics αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους πυλώνες της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Παρά τα εντυπωσιακά αυτά νούμερα, ο κλάδος παραμένει δέσμιος χρόνιων παθογενειών και λειτουργικών δυσχερειών που θέτουν εμπόδια στην προσέλκυση των επενδύσεων-μαμούθ, ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την 6η Πανελλήνια Έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL) , το 5,4% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας εργάζεται στον κλάδο των μεταφορών και της αποθήκευσης, που αντιστοιχεί σε 225 χιλιάδες εργαζομένους. Η αύξηση ωστόσο του εργατικού προσωπικού δεν είναι ικανή να υποστηρίξει την ανάπτυξη του κλάδου και την ανάγκη για επιπρόσθετους εργαζομένους. Μέχρι σήμερα, η πλειονότητα των εργαζομένων στον κλάδο των logistics έχει δευτεροβάθμια εκπαίδευση και εκτελεί χειρωνακτικά επαγγέλματα.

Η ανάπτυξη και η εύρυθμη λειτουργία των νέων επενδύσεων στον κλάδο των logistics εξαρτάται επίσης άμεσα από την ύπαρξη σύγχρονων και κατάλληλων υποδομών, τόσο σιδηροδρομικών όσο και οδικών. Παρόλο που η οδική μεταφορά διατηρεί τη δεσπόζουσα θέση της, αποτελώντας το κυρίαρχο μέσο μεταφοράς με μερίδιο 67%, ο στόλος των οχημάτων παρουσιάζει σημαντικές αδυναμίες. Είναι γηρασμένος και χαρακτηρίζεται από περιορισμένη χωρητικότητα, γεγονός που περιορίζει την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, κρίνεται επιτακτική η προώθηση συνεργειών στις οδικές μεταφορές και η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορικών λύσεων, με αξιοποίηση σιδηροδρομικών μέσων. Τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα και να διευρύνουν τις δυνατότητες του συστήματος μεταφορών.

Ο λιμένας του Πειραιά, που κατέχει κυρίαρχη θέση στη Μεσόγειο, αποτελεί κρίσιμο κόμβο για το διεθνές εμπόριο. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές και εμπορικές αναταράξεις στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζουν τη λειτουργία του, δημιουργώντας ανάγκες για συνεχή προσαρμογή. Την ίδια στιγμή, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ξεχωρίζει για τις δυνατότητές του να αναδειχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων, ενισχύοντας τη στρατηγική θέση της Ελλάδας.

Η ανάπτυξη των αποθηκευτικών χώρων που προσφέρουν υπηρεσίες 3PL (Third-Party Logistics) είναι αξιοσημείωτη, αλλά η περαιτέρω αξιοποίησή τους παραμένει ένα πεδίο με μεγάλες προοπτικές. Παράλληλα, οι εταιρείες 3PL διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, αλλά χρειάζεται να επενδύσουν περισσότερο σε αυτοματισμούς και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού τους. Μια τέτοια στρατηγική θα τους επιτρέψει να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη και να βελτιώσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητά τους σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου συνδέεται στενά με την αναβάθμιση και επέκταση των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ), τη δημιουργία σύγχρονων επιχειρηματικών πάρκων, καθώς και την ανάπτυξη υπερσύγχρονων υποδομών μεταφοράς. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει τον συνδυασμό της καινοτομίας με τις ανάγκες της αγοράς.

Παράλληλα, είναι απαραίτητη η δημιουργία Ειδικών Τελωνειακών Εγκαταστάσεων, οι οποίες θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη υποστήριξη των εισαγωγών και εξαγωγών. Οι εγκαταστάσεις αυτές μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό μοχλό ανάπτυξης, συμβάλλοντας στη μείωση των χρόνων παράδοσης και του κόστους των μεταφορών.

Επιπλέον, προτεραιότητα δίνεται στην αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων. Κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας είναι η εφαρμογή τεχνολογιών όπως το Track & Trace, που εξασφαλίζει τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση αποθεμάτων και μεταφορών. Ταυτόχρονα, συστήματα αυτοματισμού, όπως τα ERP και τα WMS, αναβαθμίζουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας τη συνολική τους απόδοση.

Ο ρυθμός υιοθέτησης νέων τεχνολογιών επηρεάζεται θετικά από τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στον τομέα αυτόν, διασφαλίζοντας την ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς.

Υφιστάμενη Κατάσταση

Στον τομέα των logistics, το 47% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα δραστηριοποιούνται στο εμπόριο, το 40% στην παροχή υπηρεσιών logistics, ενώ το 13% αφορά τη μεταποίηση. Οι περισσότερες επιχειρήσεις (42%) έχουν κύκλο εργασιών κάτω των 2 εκατ. ευρώ, ενώ το 33% κυμαίνεται από 2 έως 10 εκατ. ευρώ.

Πάνω από 10 εκατ. ευρώ σημειώνεται από το 27% των εταιρειών. Παράλληλα, ένα μεγάλο ποσοστό (46%) διαθέτει πάνω από 50 εργαζόμενους, ενώ το 33% έχει από 10 έως 50 άτομα προσωπικό. Οι δραστηριότητες που προσφέρουν οι εταιρείες ποικίλουν. Η μεταφορά, μερίδιο 83%, κυριαρχεί, ενώ ακολουθούν οι αποθηκευτικές υπηρεσίες (79%) και η διανομή (73%). Λιγότερο διαδεδομένες είναι οι υπηρεσίες συσκευασίας (27%) και επιστροφών (18%).

To άρθρο Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του κλάδου των logistics στην ελληνική αγορά δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

Related posts

Εορταστικό ωράριο 2024: Τι ώρα ανοίγουν σήμερα Κυριακή σούπερ μάρκετ και καταστήματα, τι ώρα κλείνουν

admin

ΕΕ: Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την διακοπή του ρωσικού αερίου

admin

Ενισχύεται το δολάριο έναντι του ευρώ και της λίρας

admin

Leave a Comment