Στις 19 Ιουνίου 2000 στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Σάντα Μαρία ντα Φέιρα, αποφασίστηκε η υιοθέτηση του ευρωπαϊκού νομίσματος Ευρώ από την Ελλάδα. Είναι η κομβική στιγμή για την «απογείωση» της εθνικής οικονομίας και την «άνοιξη» που έφερε για τα δημόσια έργα ο τότε πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης.
Ο Κώστας Σημίτης, διανύει τη δεύτερη περίοδο της πρωθυπουργίας του (2000 – 2003), τετραετία που συνέπεσε και με τα πρώτα χρόνια της Ελλάδας στο Ευρώ.
Την 1η Ιανουαρίου 2002 τα τραπεζογραμμάτια και τα κέρματα ευρώ τέθηκαν σε κυκλοφορία ταυτόχρονα με τις υπόλοιπες 11 χώρες.
Τα οφέλη από την ένταξη της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ, έγιναν αισθητά τα πρώτα αυτά χρόνια.
Επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι επενδύσεις για την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα. Η ένταξη στο ευρώ έφερε μαζί με το νέο νόμισμα αυξημένη αξιοπιστία αλλά και σημαντικούς περιορισμούς στη μακροοικονομική πολιτική της χώρας. Η νομισματική πολιτική είναι πλέον αποκλειστική ευθύνη της ΕΚΤ. Η δημοσιονομική πολιτική όφειλε να τηρεί της δεσμεύσεις του Συμφώνου Σταθερότητας για χαμηλά δημοσιονομικά ελλείμματα και μειούμενο δημόσιο χρέος.
Μία νέα Ελλάδα μπαίνει στον 21ο αιώνα
Σε μία περίοδο που η Ελλάδα προετοιμαζόταν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, τεράστια έργα, όπως το Μετρό της Αθήνας, το Τραμ, το νέο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, η Εγνατία Οδός και το Ολυμπιακό κέντρο του Αγίου Κοσμά, παραδόθηκαν επί των ημερών της πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη.
Αρχικά, οι Ολυμπιακοί Αγώνες ανατέθηκαν στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 1997.
Το μέγεθος του εγχειρήματος ήταν πολύ μεγάλο σε σχέση με τις οργανωτικές ικανότητες, την τεχνογνωσία, την αποτελεσματικότητα των διοικητικών μηχανισμών αλλά και το επίπεδο της κοινωνικής συνείδησης. Η επιτυχία οφείλεται στη συστηματική κι εντατική δουλειά της κυβέρνησης Σημίτη.
Όπως αποδεικνύει έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης (2016), οι Ολυμπιακοί αγώνες της Αθήνας έγιναν με ιδιαίτερη επιτυχία, όπως διεθνώς αναγνωρίστηκε, με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος, ενώ τα δημόσια έργα που έγιναν πριν την έναρξή τους, έφεραν μία νέα, εντελώς βελτιωμένη, καθημερινότητα για τους Έλληνες πολίτες.
Τα έργα ολοκληρώθηκαν και άλλαξαν την εικόνα της χώρας, ειδικά στις μεταφορές, ριζικά, παρά την έντονη κριτική που είχε δεχτεί η κυβέρνηση για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων (ειδικά στην περίπτωση της Εγνατίας οδού).
Η Αττική ειδικά άλλαξε εντελώς όψη επί των ημερών του Κώστα Σημίτη.
Οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες διέθεταν υπόγειο Μετρό ήδη έναν αιώνα περίπου. Το Μετρό της Αθήνας ήταν όχι μόνο ζήτημα εικόνας κι εντυπώσεων για τη χώρα, αλλά και θέμα ποιότητας ζωής για εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους.
Τέθηκε σε λειτουργία το 2000 με 18 χλμ. γραμμές και 19 σταθμούς. Κατά την έναρξη της λειτουργίας του είχε ημερησίως 400.000 επιβάτες. Το δίκτυο επεκτάθηκε στα χρόνια που ακολούθησαν.
Στις 29 Ιανουαρίου του 2000 εγκαινιάστηκαν οι πρώτες γραμμές του Μετρό (Σεπόλια – Σύνταγμα στη γραμμή 2 και Σύνταγμα – Εθνική Άμυνα στη γραμμή 3).
Τον Μάρτιο του 2001, εγκαινίασε το αεροδρόμιο των Σπάτων, αντικαθιστώντας αυτό του Ελληνικού έπειτα από 60 χρόνια. Το νέο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», κατά τον οργανισμό ΙΑΤΑ, «είναι το καλύτερο διεθνές αεροδρόμιο του μεγέθους αυτού» (χωρητικότητας μέχρι 15 εκ. επιβατών ανά έτος).
Την ίδια στιγμή άνοιξε το πρώτο τμήμα της Αττικής Οδού, ένα έργο που άλλαξε ριζικά το κυκλοφοριακό σε ολόκληρο το Λεκανοπέδιο.
Η Αττική Οδός και η δυτική Περιφερειακή λεωφόρος Υμηττού είναι υποδομές με τεράστια σημασία για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πρωτεύουσας, τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την εξοικονόμηση εκατομμυρίων «χαμένων» ωρών στην καθημερινότητα των κατοίκων του Λεκανοπεδίου κι εκατομμυρίων λίτρων καυσίμων κάθε χρόνο.
Το 2004, λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τέθηκε σε λειτουργία η Γέφυρα του Ρίου – Αντιρρίου, η μεγαλύτερη καλωδιακή γέφυρα του κόσμου εκείνη την περίοδο!
Η Γέφυρα για τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου υπήρξε ένα τεχνολογικό και αισθητικό επίτευγμα. Το έργο – για τα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας – ήταν πρωτοφανούς μεγέθους, πραγματοποιήθηκε χωρίς υπερβάσεις κόστους και παραδόθηκε νωρίτερα από τον προκαθορισμένο χρόνο.
Με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας, μήκους 519 χλμ., επετεύχθη η σύνδεση της Ηγουμενίτσας με τους Κήπους (στα ελληνοτουρκικά σύνορα).
Επίσης, χάρη στη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου στις περιοχές Νέστου, Γρεβενών και Μετσόβου, συνδέθηκε η βόρεια ανατολική με τη βόρεια δυτική Ελλάδα, εξυπηρετώντας πολύ αποτελεσματικά τις περιοχές της Θράκης, της Μακεδονίας και της Ηπείρου.
To άρθρο Κώστας Σημίτης: Τα μεγάλα δημόσια έργα που παραδόθηκαν επί των ημερών του και άλλαξαν την Ελλάδα δημοσιεύτηκε στο NewsIT .